Theater is de eerste taal van maker en artistiek leider van het Universum van de Waanzin Michaël Bloos. Tot nu toe maakte hij twee voorstellingen in zijn zoektocht naar de zin van de waan: POETIC LICENCE en Istanbul, bericht van de andere kant. Momenteel werkt Michaël aan het vooronderzoek van een derde voorstelling over geloof, werkelijkheid en waanzin in tijden van A.I.

POETIC LICENCE

Joe Orton brak in de jaren ’60 door als schrijver van taboedoorbrekende en zwarte komedies. Zijn gedurfde onderwerpen en spitsvondige en onnavolgbare schrijfstijl leverden meer dan eens ophef op en zijn eigen leven was minstens even roemrucht.

In wat vermoedelijk een psychose was, sloeg partner Kenneth met een hamer het leven uit Joe en legde daarna de hand aan zichzelf. Verloor Ken het verschil tussen theater en werkelijkheid uit het oog?

In POETIC LICENCE laten artistiek leider en regisseur Michaël Bloos en toneelschrijver Frank Siera zich inspireren door het werk en leven van de  Britse toneel- en romanschrijver Joe Kingsley Orton. Ze verkennen de grens tussen gekte en normaliteit, tussen fictie en realiteit. POETIC LICENCE onderzoekt hoe de publieke norm onderhevig is aan de tijdgeest.

POETICE LICENCE is een voorstelling die laat zien hoe verleidelijk en normaal ‘gekte’ kan zijn en hoe vreemd het normale soms is, inclusief ingewikkelde, grijze gebieden.

Istanbul, bericht van de andere kant

In de herfst van 2017 vertrekt Michaël’s vader naar Istanbul. Een paar weken later worden hij en zijn zus gebeld door het Ministerie van Buitenlandse Zaken: “Jullie vader is alles, inclusief zichzelf, kwijtgeraakt. Waar hij nu is weten we niet.”

Wat volgt is een surrealistische zoektocht door de nauwe straten van een eeuwenoude stad. Terwijl hun vader in een geheel andere werkelijkheid door diezelfde stad dwaalt dromend van Nobelprijswinnaar Orhan Pamuk en zijn Museum van de Onschuld. 

In Istanbul- bericht van de andere kant zoekt Michaël Bloos in een nieuwe tekst van Freek Vielen naar de grens van de werkelijkheid in relatie tot de psychoses en de vermissing van zijn vader. Een zoektocht naar wat het is zoon te zijn. Een zoektocht naar constructen van de werkelijkheid en zijn angst die te verliezen. Terwijl hij tegelijkertijd acteur is. 

Credits Istanbul, bericht van de andere kant
Concept en regie: Michaël Bloos, Spel: Gillis Biesheuvel, Martijn Nieuwerf en Michaël Bloos, Tekst: Freek Vielen, Eindregie: Sanne van Rijn, Decor en muziek: Lucas Kramer, Creatieve productie: Eva Rovers, Verkoop: Merel Musch

Credits POETIC LICENCE
Artistieke leiding en regie: Michaël Bloos, Tekst: Frank Siera, Spel: Eva Meijering, Dylan Smith en Steven Ivo, Muziek: Niels Vermeulen, Decor: Ruben Wijnstok, Kostuum: Dymph Boss, Dramaturgie: Lowie van Oers, Artistieke coördinatie en creatieve productie: Amber Bloos, Marketing & PR: Els Schipper & Brecht van der Meulen

Partners